Sunday 22 April 2012

jawapan Allah


bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum..


belakangan ini, saya seperti kehilangan semangat. semangat untuk berusaha kembali sembuh seperti biasa. hampir setiap malam, saya menangis mengenangkan nasib diri. tidak mampu duduk seperti biasa, berjalan seperti biasa, bengkokkan kaki seperti biasa. saya seperti orang kurang upaya. semangat saya hilang entah ke mana. saya tidak normal! jerit batin saya. jiwa saya menangis. saya tidak tabah. saya terasa tidak mampu. saya lemah. kerap kali, ayat ini berulang-ulang di kotak minda saya.

dekatkan diri dengan Allah melalui zikir dan ayat cinta-Nya.

pesan ukhti saya.

saya sedar, saya harus muhasabahkan diri. cari kembali semangat. pupuk kembali ketabahan. positifkan kembali minda.

bagaimana? soal hati kecil saya.

hinggalah suatu hari Allah menemukan saya jawapan yang berjaya memujuk jiwa, diri dan iman saya untuk kembali tabah. tabah menempuh ujian ini.

"sal tidak baik buruk sangka dengan Allah. Allah tidak begitu. Dia sayangkan kita. malah, ujian-Nya ini pun tanda Dia sayangkan kita, terlalu sayang. Dia bagi ujian hanya pada orang yang mampu menghadapinya."

"tapi, ujian ini terlalu berat."

"ada orang yang lebih berat ujiannya. lihat mangsa tsunami dan mangsa kekejaman israel di palestin. apa sangatlah ujian kita berbanding mereka. memang setiap ujian itu berat. kalau tak berat, bukan ujian namanya."

"sal dah tak mampu"

"Allah lebih tahu sal mampu, sebab tu sal yang dipilih-Nya untuk menghadapi semua ini. Allah lebih tahu kemampuan sal berbanding diri sal sendiri. kalau dia bagi ujian ini pada Yusra, mungkin dah lama Yusra mengalah. Dia Maha Mengetahui kemampuan hamba-Nya untuk diberikan kadar ujian. setiap hamba diuji dengan ujian yang berbeza. semuanya berat pada nilaian setiap hamba. ujian-Nya satu peluang untuk menaikkan darjat kita disisi-Nya. yakinlah!"

"tapi, ujian-Nya pada sal terlalu berat. selayaknya sal menjadi gila dengan ujian seberat ini."

"sal, sal yakin dengan sifat adil Allah, kan?! Al-Adil adalah salah satu daripada asma' Allah. itu aqidah yang mesti kita hayati. Allah Maha Adil. ujian-Nya sesuai dengan kemampuan seseorang, yakinlah! yakinlah, sal! yakinlah!"

"setiap orang ada ujian masing-masing, seorang pun tidak terkecuali. Allah menimpakan ujian bersama jalan penyelesaian. kita yang perlu bijak menghadapinya dengan tabah."

setiap bicara Asiah Yusra ini, sangat-sangat memujuk jiwa saya. saya terpesona dengan setiap ayat yang dikeluarkannya. saya terasa seperti Asiah Yusra sedang berbicara dengan saya. bersungguh-sungguh menyakinkan saya untuk yakin dengan Allah. ujian ini adalah tanda kasih sayang Allah. ujian merupakan bicara Allah dengan saya. bicara Allah dengan hamba-Nya. cara Allah untuk menunjukkan kasih sayang-Nya.

saya mencari semangat, Allah berikan semangat. saya mencari jawapan, Allah berikan jawapan. saya mencari ketabahan, Allah berikan ketabahan. Allah itu adil. Allah itu Maha Mengetahui.

jadi kenapa saya harus bersedih hati dengan ujian ini? ujian yang tidak seberat manusia lain.

sedangkan jika saya terus tabah, menahan tangis, menahan sakit, menempuh ujian ini dengan kesabaran, bukan sahaja pahala yang Dia akan berikan, malahan Dia akan mengangkat darjat saya disisi-Nya. DISISI-NYA.

tidak ada sebab untuk saya terus bersedih mengenangkan nasib diri saya. bukannya saya tidak sembuh. saya akan kembali sembuh. insyaAllah seperti biasa.

kini semangat saya miliki kembali. ketabahan sudah semakin menebal. moga ketabahan dan kesabaran yang sudah kembali ini, mampu menahan panahan godaan syaitan yang tidak berhenti menghasut untuk mengatakan Allah tidak adil. memilih saya dalam berjuta manusia yang lain. moga, saya mampu terus bersemangat, berusaha untuk kembali pulih seperti biasa.

TERIMA KASIH ALLAH.

notaterimakasih : petikan dialog diatas dipetik daripada novel tautan hati karya fatimah syarha. terima kasih kak fatimah. jazakallah untuk novel yang sangat mengagumkan :)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...