Monday 23 April 2012

kufur si Karun


bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum..

tahu tak dari mana datangnya perkataan 'harta karun'? harta yang yang menjadi idaman para lanun, dan manusia-manusia materialistik. tahu tak? tahu tak? haa~ perkataan harta karun berasal daripada nama seorang manusia yang hidup pada zaman Nabi Musa. nama manusia ini adalah Karun. siapa pernah baca kisah Karun yang kufur ni? siapa yang pernah baca, please put your hands up!


kisah tentang Karun ini ada diceritakan oleh Allah didalam surah cinta-Nya. surah al-Qasas. bermula daripada ayat 76 hingga 82. ok, sekarang mari buka tafsir Quran, kita sama-sama tadabbur ayat cinta Allah ini.

76. sesungguhnya Karun termasuk kaum Musa, tetapi dia berlaku zalim terhadap mereka, dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat-kuat. (ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya "janganlah engkau terlalu bangga. sungguh, Allah tidak menyukai orang yang membanggakan diri."

77. dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi jangan lah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi. sungguh, Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerosakan.

78. dia (Karun) berkata, "sesungguhnya aku diberi (harta itu) semata-mata kerana ilmu yang ada padaku." tidakkah dia tahu, bahawa Allah telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta? dan orang-orang yang berdosa itu tidak perlu ditanya tentang dosa-dosa mereka.

79. maka keluarlah dia (Karun) kepada kaumnya dengan kemegahannya. orang-orang yang menginginkan kehidupan dunia berkata, "mudah-mudahan kita mempunyai harta kekayaan seperti apa yang telah diberikan kepada Karun, sesungguhnya dia benar-benar mempunyai keberuntungan yang besar."

80. tetapi orang -orang yang dianugerahi ilmu berkata, "celakalah kamu! ketahuilah, pahala Allah lebih baik bagi orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, dan (pahala yang besar) itu hanya diperoleh oleh orang-orang yang sabar."

81. maka Kami benamkan dia (Karun) bersama rumahnya ke dalam bumi. maka tidak ada baginya satu golongan pun yang akan menolongnya selain Allah, dan dia tidak termasuk orang-orang yang dapat membela diri.

82. dan orang-orang yang kelmarin mengangan-angankan kedudukannya (Karun) itu berkata, "aduhai, benarlah kiranya Allah yang melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki diantara hamba-hamba-Nya dan membatasi (bagi siapa yang Dia kehendaki diantara hamba-hamba-Nya). sekiranya Allah tidak melimpahkan karunia-Nya pada kita, tentu Dia telah membenamkan kita pula. aduhai, benarlah kiranya tidak akan beruntung orang-orang yang mengingkari (nikmat Allah).

MasyaAllah!

kufurnya Karun. dia memandang harta-harta yang dia miliki adalah atas usahanya sendiri. usahanya semata-mata. dia menafikan harta-harta tersebut adalah rahmat daripada Allah kepadanya. lihatlah, bagaimana Allah menjadikan harta yang banyak itu sebagai ujian kepada Karun. sehingga hanyut Karun terus-menerus dalam kebongkakkannya. akhirnya, Allah membenamkan Karun yang kufur itu ke dalam bumi, bersama harta yang dimegah-megahkannya itu.

sedarlah, harta yang banyak tidak menjamin kebahagiaan seseorang itu. mampukah rumah yang besar mengamankan kita di dalam kubur? bisakah emas menggunung membayar munkar dan nankir daripada menyoal kita? tidak! sesekali tidak!

namun, jika kita punya harta yang banyak. gunakanlah pada jalan Allah. infaqkanlah semata-mata demi Allah, Rasul dan islam. jangan dibongkakkan diri, jangan disombongkan hati, gunakanlah harta yang diberi, untuk kebahagiaan diakhirat nanti. moga, harta yang diberi menjadi rahmat untuk diri, bukannya ujian yang harus ditempuhi.
ambillah ibrah daripada kisah si Karun yang kufur ini.

akhir kalam, selamat beramal!

notaucapanringkas : sanah helwah to my sweet sis. semoga imannya bertambah seiring dengan penambahan usia.

2 comments:

  1. karun ke qorun ? whatever . jnji saya fhm . hehe . kalau pntingkan harta pun , lama2 habis jugak harta tu .. motivasi utk diri bila baca . pngajran .

    ReplyDelete
  2. i'm just retype what exactly have in my tafsir Quran. but, yeah, its true Qarun. buat2 faham sudah...huhu.betul tu. bukannya boleh bawa masuk kubur pun.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...